Leveringslogistiek optimaliseren in tijden van economische neergang

Van de COVID-19-pandemie tot de blokkade van het Suezkanaal en de Russische invasie van Oekraïne, de wereldwijde toeleveringsketen heeft de afgelopen jaren een pak slaag gekregen. Nu, met een recessie aan de horizon, lijkt het erop dat er een grote klap op komst is.

Tijdens de pandemie explodeerde de vrachtwagenindustrie echter. De consumentenbestedingen schoten omhoog terwijl de bevolking thuis zat. De pandemie zorgde voor een aanzienlijke stijging van het aantal startups en uitgaven voor e-commerce, met gevestigde online winkels zoals Shopify die met 347% stegen. Niet alleen grote online retailers zoals Amazon profiteerden van de opkomst van digitaal winkelen, maar ook veel kleine bedrijven, waardoor ze hun verzendopties verbeterden. Kleinere bedrijven vertrouwden op vrachtwagenchauffeurs op de spotmarkt – eenmalige niet-gecontracteerde verzendarrangementen tegen marktwaarde – wat ertoe leidde dat er van juli 2020 tot nu 195.000 nieuwe vrachtwagenvervoerders op de markt kwamen.

Wat u wel en niet moet doen bij het bijscholen en opschalen van burgerontwikkelaars in uw hele organisatie – Low-Code/No-Code Summit
Desalniettemin, nu mensen terugkeren naar hun vroegere winkelgewoonten en online consumentenbestedingen afnemen, is de markt nu verzadigd met chauffeurs voor onvoldoende vracht. Dit drukt de prijzen op de spotmarkt en zorgt ervoor dat veel kleinere vrachtbedrijven failliet gaan – een fenomeen dat de ‘Grote Zuivering’ wordt genoemd.

Zelfs met een dreigende recessie hoeven bedrijven niet in paniek te raken. In plaats daarvan kunnen ze, door hun logistiek radicaal te veranderen met behulp van machine learning (ML)-technologie, ervoor kiezen om de klanttevredenheid te optimaliseren in plaats van te verminderen. Met wat hulp van kunstmatige intelligentie (AI) kunnen bedrijven de storm doorstaan en als winnaar uit de bus komen.

Optimaliseren versus kostenreductie
In tijden van economische neergang is de automatische reactie van het grote publiek om te bezuinigen. Mensen kunnen die dure afhaalmaaltijden schrappen, hun abonnementsdiensten opzeggen en zichzelf zelfs een broodnodige vakantie ontzeggen. Hoewel bezuinigen voor veel consumenten vaak het beste idee is, is dit niet altijd de verstandigste stap voor bedrijven. Het vermijden van de reflexmatige reactie van grote bezuinigingen is essentieel voor uw bedrijf.

Recessies zijn een natuurlijk onderdeel van het leven en het vermogen om ze te doorstaan scheidt het kaf van het koren. Door uw aandacht te richten op optimalisatie, maakt u niet alleen uw bedrijf toekomstbestendig, maar zorgt u ook voor een betere ervaring voor uw klant. Concentreren op het behouden van klanten en het bieden van betrouwbare en kwalitatief goede service aan huidige klanten zal zorgen voor loyaliteit die een recessie overleeft. Aangezien mond-tot-mondreclame vijf keer meer omzet oplevert dan betaalde marketing, zal investeren in hoogwaardige klantenservice uw broodnodige cashflow in stand houden.

Fritz Holzgrefe, president en CEO van Saia Inc, een transportbedrijf met klanten als Home Depot, verklaarde: “Misschien is het wat vertraagd, maar klanten blijven hun positie in de toeleveringsketen herschikken om hun doelen effectiever te bereiken in hun respectieve ondernemingen.” Veel marktleiders hebben zich gerealiseerd dat de voordelen van optimalisatie ruimschoots opwegen tegen de drang om te bezuinigen; kleinere bedrijven dienen kennis te nemen van dit advies. Welke oplossingen zijn er om de logistiek te optimaliseren?

Optimalisatie van bezorging op de laatste kilometer
Het implementeren van AI in de logistieke operaties van een bedrijf kan een revolutie teweegbrengen in de dagelijkse activiteiten van een bedrijf en tegelijkertijd geld besparen. AI is hard op weg een zakelijke noodzaak te worden – een recent McKinsey-rapport stelt dat bedrijven die geen AI toepassen, hun cashflow met 20% kunnen terugdringen, waardoor ze onder druk worden gezet om te bezuinigen.

Last mile-planning is belangrijk voor zowel klanten als verladers, omdat het een bedrijf kan maken of breken. Uit een onderzoek bleek dat 69% van de klanten niet meer bij een bedrijf zou bestellen als hun pakket niet binnen twee dagen na de beloofde leverdatum werd bezorgd. Daarnaast bedragen last-mile bezorgkosten 53% van de totale verzendkosten. Door ervoor te zorgen dat dit foutloos is geoptimaliseerd, bespaart het bedrijf geld en biedt het consumenten een uitstekende klantenservice die het waard is om voor terug te komen.

AI-aangedreven technologie met algoritmen die verkeer, weer, herkomst en bestemmingen monitoren, biedt chauffeurs de meest efficiënte route om reistijd en brandstofverspilling te minimaliseren. Dit optimaliseert het gebruik van bedrijfsmiddelen, verbetert de werkomstandigheden en verlaagt de kosten. En met live updates kunnen logistieke dienstverleners up-to-date informatie delen met hun klanten.

Een gemakkelijke manier om toegang te krijgen tot deze AI

voordelen zijn via een digitale makelaardij zoals Uber Freight, Convoy of Doft. Digitale makelaarsbedrijven bieden een volgservice die verladers en klanten ten goede komt, door beide partijen de route van het pakket en een geschatte aankomsttijd te geven. Bovendien kunnen verladers chauffeurs kiezen met uitstekende beoordelingen van eerdere opdrachten, zodat ze weten dat hun zending in goede handen is.

Integratie met belanghebbenden: een digitaal vrachtnetwerk
Spottarieven zijn jaar op jaar met 11% gedaald, wat meer detailhandelaren aanmoedigt om digitale makelaardij te gebruiken in plaats van gecontracteerde vracht. Het gebruik van een digitale makelaardij kan voordelig zijn, ongeacht de grootte van uw bedrijf. Kleine bedrijven die geen grote vrachtvolumes hebben of een onregelmatig verzendpatroon hebben, kunnen een makelaardij gebruiken om zichzelf een aanzienlijk bedrag te besparen in vergelijking met het binden aan dure en starre vrachtcontracten. Ook kunnen grotere bedrijven met extra chauffeurs en activa na de pandemie hun diensten tegen contante tarieven bemiddelen om van deze trend te profiteren en hun voertuiggebruik te optimaliseren.

Veel apps voor digitale makelaars hebben ML-mogelijkheden om de bedrijfsprestaties te bewaken en geldbesparende en logistieke aanbevelingen te doen. Afhankelijk van de hoeveelheid vracht kan AI-technologie automatisch realtime beslissingen nemen en voertuigen toewijzen die passen bij de ordergrootte. Door deze beslissingen te automatiseren, wordt het risico op menselijke fouten weggenomen en worden complexe beslissingen binnen enkele seconden genomen, waardoor klanten een snel en geoptimaliseerd systeem krijgen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *